Saturday, 03 December 2022 10:33 GMT

زينة: أحتقر من تقول (لا أستطيع العيش بدون رجل)

(MENAFN- Khaberni)

عبّرت الفنانة المصرية زينة عن استيائها الشديد من فكرة أن المرأة لا تستطيع العيش بدون ارتباط، وأشارت إلى أنها”تحتقر“ جملة”الست ما تقدرش تعيش من غير راجل“.

وقالت زينة في تصريحات تليفزيونية إنها لا تسعى للارتباط في الوقت الحالي، مؤكدة أنها تستطيع القيام بواجباتها الحياتية بنفسها ورعاية أبنائها، وقالت:”أكره جملة ان الست ما تقدرش تعيش من غير راجل، وبعدت عن وحدة صاحبتي بسبب الجملة دي… أنا الكلمة بحتقر أي حد بقولها.. اخدمني نفسك، لأن إحنا بني آدمين قادرين نعيش ونصرف على نفسنا، ولازم المرأة تتحمل مسؤولية إنها بقيت أم ولازم تبقى جدعة وتربي عيالها صح، والست ممكن جدا تعيش من غير راجل، ولكن لو فيه راجل صح وكويس يبقى افضل“.

 

-”مش فارق معايا يكون بحياتي راجل للمصروف“

وأضافت:”مش فارق معايا أن يكون في حياتي راجل يصرف عليا وعلى أولادي، وممكن يكون الست متجوزة شخص بخيل وكسول هنعمل بيه إيه بقى، وأنا عمري ما جاتلي هدية من حد، ومفكرتش أن يكون فيه راجل في حياتي يصرف عليا وعلى ولادي“.

وأكدت زينة:”لو الأب والأم هيكون بينهم مشاكل يبقى بالسلامة واللى يقدر يشيل المسؤولية هو اللي يتحمل مسؤولية التربية والرعاية، وأنا شبعانة حب يكفيني ويكفي عيالي“.

وتابعت الفنانة المصرية:”عايزة أعجز بسرعة علشان أشوف ولادي يكبروا وأشوفهم في الجامعة وناجحين، وعن نفسي بعمل لهم كل حاجة، وبشتغل وبوصلهم المدرسية وبذاكر لهم، والإنجليزي بتاع 4 ابتدائي لسه مش صعب عليا وانا أصلًا كنت في مدارس فرنساوي“.

 

- حاربت من أجل الدخول للفن

من الناحية الفنية، أكدت زينة، أنها حاربت من أجل الدخول لمجال الفن، لافتة إلى أن نجاح مسلسل”الليلة واللي فيها“ أنقذها، وقالت:”في الوسط الفني يمكن التضييق على فنان أو فنانة ولا يتم الاستعانة به أو بها، وفضلت 5 سنين بدون عمل بسبب تضييق شخص ما“.

وأوضحت أنها لم تتوقع النجاح الكبير للمسلسل لدى الجمهور، وردود الأفعال الواسعة التي حققها عرض العمل عبر منصة”شاهد“، مؤكدة أنها متعاطفة مع الشخصية التي أدتها خلال العمل الدرامي، إلى جانب سماح أنور وعلاء مرسي، وغيرهم من نجوم الدراما المصرية.

MENAFN26092022000151011027ID1104928477


إخلاء المسؤولية القانونية:
تعمل شركة "شبكة الشرق الأوسط وشمال أفريقيا للخدمات المالية" على توفير المعلومات "كما هي" دون أي تعهدات أو ضمانات... سواء صريحة أو ضمنية.إذ أن هذا يعد إخلاء لمسؤوليتنا من ممارسات الخصوصية أو المحتوى الخاص بالمواقع المرفقة ضمن شبكتنا بما يشمل الصور ومقاطع الفيديو. لأية استفسارات تتعلق باستخدام وإعادة استخدام مصدر المعلومات هذه يرجى التواصل مع مزود المقال المذكور أعلاه.